Finkforum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Zebrafinkar

3 posters

Gå ner

Zebrafinkar Empty Zebrafinkar

Inlägg  Admin lör 17 apr 2010 - 18:39

En liten trevlig, aktiv fågel som rönt stora upptäckter i genetisk forskning!

Zebrafinken, som ursprungligen kommer från Australien där de lever vilt i stora flockar på torra gräsmarker med närhet till små vattendrag, är en av våra mest populära små fåglar att hålla som husdjur. Det är en liten fink, endast ca 10 cm lång från näbb- till stjärtspets och en vikt på omkring 12 - 15 gram. De kan i fångenskap uppnå en förhållandevis hög ålder för att vara en så liten art, det finns individer som blivit upp till 15 år gamla! Medelåldern ligger dock på 6 - 9 år.

Zebrafinkar tillhör familjen gräsfinkar (Peophila Guttata) och har fått sitt svenska namn av hanarnas zebrarandiga bröst. (Stavas dock ibland med "s" som första bokstav, något som jag inte kan förstå)

Huvudsaklig föda i det vilda är gräs, frön, groddar och i viss mån även små insekter och bär. För burfåglar bör födan bestå av till största del finkfröblandning, men de uppskattar också tilskott i form av hirskolvar (bör ges som just tillskott eller godis, någon gång i veckan, då näringsinnehållet inte är så högt!), kokt ägg, grodda fröer och olika grönsaker. Dessa skall såklart vara väl sköljda och finhackade, och bytes varje dag, eftersom de ruttnar snabbt och det är inte bra för fåglarna. Man kan också prova att ge zebrafinkar mjölmask, som finns att köpa både levande och frystorkad i välsorterade zooaffärer. Om man har sina fåglar ute på sommaren så kan det mycket väl hända att de smakar på en mygga eller två, och små skalbaggar.

När man köper frön till sina fåglar får man gärna välja en kvalitetsblandning i tillsluten, datummärkt påse. Frön på lösvikt har jag fått lära mig kan vara gamla och näringsfattiga, samt fulla av bakterier då de ligger öppet i butikerna och folk hostar, nyser och små barn gärna gräver med händerna i fröna.

Hirskolvar kan man lägga i blöt under 24 timmar i friskt vatten, därefter skölja, skaka och hänga in i buren. Mycket upskattat av fåglarna!

För att gro frön, Lägg dem i blöt i 24 timmar, skölj av och bred ut på en bricka med papper på och ställ dem mörkt, varmt och torrt i ytterligare 24 timmar. Har fröna inte börjat gro inom 36 timmar tyder det på gamla näringsfattiga frön och det kan vara en god idé att köpa hem färskare frön.

Zebrafinkar blir oftast inte tama, och de är vanligen inte så förtjusta i leksaker, som t.ex undulater. Men en gunga brukar vara populärt! Sätt gärna in färska grenar som det sitter kvar blad på i buren också, en del finkar gillar att sysselsätta sig med att sitta och riva sönder bladen.
Färska grenar är även bra för att de ger fåglarna fotmassage och möjlighet att slipa näbb och klor på ett naturligt sätt. Jag rekommenderar att man enbart har naturgrenar till fåglarna, det är det bästa för dem! Det ska vara lite olika storlekar på dem så att fåglarna kan öva på olika grepp. Sätt gärna pinnarna snett också, väldigt få grenar i naturen växer helt rakt! Tänk också på att grenarna ska sitta på ett sånt sätt att det blir mesta möjliga flygutrymme i buren, och att det inte får hamna avföring i mat- och vattenbehållare!

Burens storlek har jag redan tagit upp här på forumet, men det tål att upprepas. Den ska vara minst 70 cm lång och 60 cm hög, och djupet ska vara minst 45 cm. Men rekommenderat är en bur som är 90 cm lång eller längre, för att ge fåglarna ett schysst flygutrymme.

Påpeka gärna om jag har glömt några väsentliga fakta, så lägger jag till det!
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 76
Registreringsdatum : 10-04-09
Ålder : 38
Ort : Umeå

https://finkforum.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Zebrafinkar Empty Sv: Zebrafinkar

Inlägg  Inka fre 14 maj 2010 - 22:06

Tycker att det är en bra beskrivning! Jag har aldrig haft zebrafinkar men är ändå lite intresserad nu måste jag säga. De är så behagliga där de sitter och vad säger man? Kvittrar? Määäpar? Jamar? Hursomhelst så gillar jag de ljusa färgvarianterna och de svartkindade.

Inka

Antal inlägg : 92
Registreringsdatum : 10-04-13

Till överst på sidan Gå ner

Zebrafinkar Empty Sv: Zebrafinkar

Inlägg  Maleficum lör 15 maj 2010 - 0:09

Inka skrev:Tycker att det är en bra beskrivning! Jag har aldrig haft zebrafinkar men är ändå lite intresserad nu måste jag säga. De är så behagliga där de sitter och vad säger man? Kvittrar? Määäpar? Jamar? Hursomhelst så gillar jag de ljusa färgvarianterna och de svartkindade.

Vi brukar alltid säga att de mäppar eller tutar =P Min ena fågelbok beskriver lätet som en barntrumpet.

Supermysiga små fåglar. får de välja håller de ihop i paret hela livet (är dock som många fåglar otrogna om chansen ges) dock svåra att få att sluta häcka! Gör sig helt klart bäst i flock i voljär! Gillar att pilla på saker med näbben, hade en gång en leksak med små kulor på en liten pinne och den älska dem att sitta och pilla och flytta runt kulorna. Ska även provsmaka alla krukväxter man har. Är väldigt nyfikna och även om fink fåglar över lag inte är lika lättämjda som papegojor normalt är kan zebrafinkar bli tama, av min erfarenhet är honorna lättare för detta då de är mer nyfikna och framåt än hanarna (som mest är besatta av att bygga bo =P).

Maleficum

Antal inlägg : 28
Registreringsdatum : 10-04-11
Ålder : 47

Till överst på sidan Gå ner

Zebrafinkar Empty Sv: Zebrafinkar

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet