Finkforum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Admin presenterar sig

Gå ner

Admin presenterar sig Empty Admin presenterar sig

Inlägg  Admin lör 10 apr 2010 - 17:44

Hej

Jag som startat Finkforum heter Stina, är född 1986 i Göteborg och jag bor i Umeå tillsammans med mina två hundar och ett gäng zebrafinkar.

Finkintresset började nog redan när jag var liten flicka och fick syn på en grupp zebrafinkar för första gången under ett besök i en zooaffär. Jag tyckte att de var så otroligt näpna där de skuttade omkring i långa rader på pinnarna, nästan som en sorts linedance, och deras lågmälda tutande var helt enkelt det sötaste lätet någonsin!

Jag har vuxit upp med husdjur. Hund och katt fanns i hemmet redan innan min ankomst, och sedan har det rullat på med kaniner, undulater, fiskar och sköldpaddor. När jag som 20-åring flyttade hemifrån skaffade jag en dvärghamster och kort därefter min första egna hund, en dobermann som hette Anexi. Jag har också haft råttor och möss sedan dess.

I september 2009 snubblade jag av en händelse över en annons på nätet. "Tre zebrafinksungar bortskänkes". Jag mindes genast min förtjusning över dessa rara små fåglar från barndomen och slog till.
Alla tre, som då var 6 veckor gamla, flyttade ett par dagar senare hem till mig och fick namnen Knatte, Fnatte och Tjatte. De växte och färgade ut, och det visade sig vara två hanar och en hona, alla tre ljusa och i mitt tycke mycket vackra små fåglar.

Jag köpte så småningom en stor, bättre begagnad inomhusvoljär på annons av en kommunal dagligverksamhet, som det tidigare hade bott nymfkakaduor i. Där bor nu mina finkar och snart fick de sällskap av 4 fåglar till; en måsfink och ytterligare tre zebrafinkar som jag hämtade från en liten ort i närheten.
Plötsligt var de 7 stycken som sjöng för mig i voljären! Ödet ville dock annorlunda, och 4 av mina fina små finkar dog på kort tid för mig av olika anledningar. Däribland Tjatte, honan i den första trion.

I skrivande stund har jag två par, det är de båda hanarna från den första lilla gruppen som jag fick hem som har fått varsin alldeles egen fru. Fnatte har dessutom blivit stolt pappa till en kull på 4 friska fina små zebrafinksungar som snart är redo att flytta hemifrån! Men först skall de ringmärkas, och jag behöver knappast nämna att jag kommer att vara mycket noga med var de hamnar. De bor kvar här tills RÄTT hem dyker upp.


Det var allt för mig just nu, fråga gärna om ni vill veta mer om mig och de mina!
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 76
Registreringsdatum : 10-04-09
Ålder : 38
Ort : Umeå

https://finkforum.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet