Finkforum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hur bor era fåglar?

+2
Inka
Admin
6 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Hur bor era fåglar? Empty Hur bor era fåglar?

Inlägg  Admin ons 14 apr 2010 - 0:08

Jag är jättenyfiken på hur ni andra har ordnat det för era fåglar! Skriv och berätta vad de har för burar och lite om hur ni inrett till dem! Bilder vill vi hemskt gärna se såklart!
(Jag ska berätta sedan i "frågor och förslag" om hur man gör för att visa bilder i forumet!)

Själv har jag en stor voljär i vardagsrummet. Den har full ståhöjd, närmare bestämt 220 cm hög e den, så den når nästan taket! Den är lika bred som djup, alla 4 sidorna är 150 cm breda. Med andra ord har finkarna gott om utrymme!
Jag har inrett med stora naturgrenar med många mindre kvistar på, rep, gungor och falska gröna växter.

Jag har också en separat häckbur, även den kreativt inredd med växter, samt en liten sjukbur till mina fåglar. I samtliga burar finns bara naturgrenar att sitta på, är allergisk mot sittpinnar i plast!

Edit: Nu uppdaterat med bilder:


[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna bild.]

Dethär är en lite äldre bild (ett par månader). Vy över mitt vardagsrum med voljären i ena hörnet. Inredningen såg lite annorlunda ut då mot nu.


[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna bild.]

Såhär ser det ut idag, när jag öppnar dörren och fotar. Denhär första bilden är tyvärr lite suddig, men ni fattar.


[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna bild.]

Lite olika vinklar...


[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna bild.]

Fotograferat från fönstret. (Se översta bilden så fattar ni vinkeln) Det är synd att nätet och plasten blänker så mycket pga blixten på bilderna, ser ej ut riktigt sådär IRL! Sad


Ja, nöjd är jag väl inte, men detta är nog de bästa bilder jag kan få på spektaklet, min voljär gör sig nog allra bäst i verkligheten - bilderna ger den inte rättvisa!


Senast ändrad av Admin den tor 29 apr 2010 - 23:27, ändrad totalt 1 gång
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 76
Registreringsdatum : 10-04-09
Ålder : 38
Ort : Umeå

https://finkforum.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Hur bor era fåglar? Empty Sv: Hur bor era fåglar?

Inlägg  Inka sön 18 apr 2010 - 19:53

Min bur är 120x70x100. Där bor för tillfället två av kanarierna (gul och vit) och mina två ringastrilder. Fler fåglar kommer så småningom, när kanariernas häckning är över. Mina andra två kanarier bor i en lånebur medan de häckar och en till bur planeras. Ska bygga en att ha bredvid undulatburen, där den röda och den orange kanarien ska få bo tillsammans med katarinaparakiter och splendidparakiter. Sen har jag beställt en till bur att ha som häckbur när jag ska lämna tillbaka låneburen. Komplicerat?

Här är iallafall buren som jag har i vardagsrummet:
[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna bild.]

Inka

Antal inlägg : 92
Registreringsdatum : 10-04-13

Till överst på sidan Gå ner

Hur bor era fåglar? Empty Sv: Hur bor era fåglar?

Inlägg  Admin tis 20 apr 2010 - 22:30

Inka skrev:Min bur är 120x70x100. Där bor för tillfället två av kanarierna (gul och vit) och mina två ringastrilder. Ska bygga en att ha bredvid undulatburen, där den röda och den orange kanarien ska få bo tillsammans med katarinaparakiter och splendidparakiter.

https://2img.net/h/i25.photobucket.com/albums/c61/Novaliten/th_fgel056.jpg

Niiice Inka! Riktigt trevlig bur att se! Smile Snyggt som sjutton med stenbakgrunden! Ser att du även har samma sorts plastväxter som jag.

Ett tips: Undvik helst att blanda raknäbbar och kroknäbbar i samma bur/voljär. Det är sällan de trivs ihop. Det ska vara jättestora utomhusvoljärer för att det ska gå riktigt bra att ha så skilda arter ihop.
Antingen kan parakiterna trakassera kanarierna, eller tvärtom... Skadorna på kanarierna kan bli väldigt omfattande vid eventuella stridigheter.

Annars låter det som att du har helt fantastiska fåglar! Både katarinor och splendid är mycket vackra.
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 76
Registreringsdatum : 10-04-09
Ålder : 38
Ort : Umeå

https://finkforum.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Hur bor era fåglar? Empty Sv: Hur bor era fåglar?

Inlägg  Inka tis 20 apr 2010 - 22:38

Aaah, jo, jag kan nog det där med kroknäbbar och raknäbbar. Därför har jag pratat runt med duktigt fågelfolk. Katarinor och Splendidparakiter är supersnälla med finkar, så det ska inte vara något problem. De passar ju inte ihop med andra papegojfåglar. Däremot skulle jag inte blanda finkar, splendid eller katarinor med t ex undulater, som ju har ett temperament som heter duga.

Tack för berömmet om buren! Jag är själv väldigt nöjd med den!

Inka

Antal inlägg : 92
Registreringsdatum : 10-04-13

Till överst på sidan Gå ner

Hur bor era fåglar? Empty Sv: Hur bor era fåglar?

Inlägg  Admin tis 20 apr 2010 - 22:44

Inka skrev:Aaah, jo, jag kan nog det där med kroknäbbar och raknäbbar. Därför har jag pratat runt med duktigt fågelfolk. Katarinor och Splendidparakiter är supersnälla med finkar, så det ska inte vara något problem. De passar ju inte ihop med andra papegojfåglar. Däremot skulle jag inte blanda finkar, splendid eller katarinor med t ex undulater, som ju har ett temperament som heter duga.

Tack för berömmet om buren! Jag är själv väldigt nöjd med den!

Ah, okej. Hoppas det går bra då! Smile Jag har själv fått höra att jag skall låta bli kroknäbbar nämligen... fastän det finns flera fina som man skulle vilja ha. Men jag har inte plats för fler stora burar hemma, haha. Så goja får nog bli ett senare projekt ändå, när man bor annorlunda.

Ja buren var verkligen superläcker! Very Happy Nån såndär bakgrund skulle ja också vilja ha. Bakom min voljär har ja bara supertrist genomskinlig byggplast för att skydda tapeten..
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 76
Registreringsdatum : 10-04-09
Ålder : 38
Ort : Umeå

https://finkforum.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Hur bor era fåglar? Empty Sv: Hur bor era fåglar?

Inlägg  Inka tis 20 apr 2010 - 22:52

Jo, det är en allmän regel att inte blanda. Däremot så finns det ju undantag. Jag gillar t ex risfåglar, men de är lite väl robusta att blanda med mindre finkarter men fungerar lustigt nog med undulater! Katarinor och splendid är jättekänsliga och inte alls bitiga av sig, så de ska gå alldeles utmärkt att ha med finkar.

Bakgrunden på min bur är en helt vanlig akvariebakgrund som man köper på metervara. I undulatburen har jag något sånt här: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80078132 Inte just den men en liknande. Tycker att det blir en fin och diskret bakgrund som tar fram fåglarnas egen färg väldigt bra.

Inka

Antal inlägg : 92
Registreringsdatum : 10-04-13

Till överst på sidan Gå ner

Hur bor era fåglar? Empty Sv: Hur bor era fåglar?

Inlägg  Muppen tor 22 apr 2010 - 15:59

Hej!

Mina fåglar bor i en bur som är 160 cm lång, 90cm djup och 120 cm hög.
Där har jag trägrenar och lite plastväxter (var har ni köpt plastväxterna som ni har? Dom var snygga!)
Och där bor samtliga av mina fåglar tillsammans.
4 Risfåglar, 4 Kanariefåglar, 2 Måsfinkar, 2 Katarinaparakiter och 3 Kinesiska dvärgvaktlar (på burbotten såklart).

Risfåglar går bra med mindre finkar bara man har en större bur. Dom är inte aggresiva eller så, kanske lite buffliga. Men jag tycker Zebrafinkar har mera temprament än Risfåglar Wink

Muppen

Antal inlägg : 7
Registreringsdatum : 10-04-11

Till överst på sidan Gå ner

Hur bor era fåglar? Empty Sv: Hur bor era fåglar?

Inlägg  Maleficum tor 22 apr 2010 - 18:47

Här bor mina undulater, går att dela av buren till tre burar om så skulle behövas men just nu har de hela att röra sig i:

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna bild.]

Under taket har min pappa satt fast en lamphållare så där sitter en fågellampa som ger UV-A och UV-B ljus och den uppskattas verkligen av fåglarna! Ska fixa lite stänkskydd längst ner i buren är planen så man slipper få så mycket skräp på golvet.

Maleficum

Antal inlägg : 28
Registreringsdatum : 10-04-11
Ålder : 47

Till överst på sidan Gå ner

Hur bor era fåglar? Empty Sv: Hur bor era fåglar?

Inlägg  Admin tor 22 apr 2010 - 19:52

Jag har lite funderingar till er som har vaktlar.

Jag har hört förut om folk som haft finkar och vaktlar tillsammans, och en vacker dag hittat finkarna slaktade på voljärgolvet.. Sad
Zebrafinkar som jag har är ju delvis marklevande, de gillar att gå där på golvet och picka bland snäckskal, frörester och kol. Är det så att vaktlar kan bli aggressiva? Uppenbarligen kan de ju ha ihjäl finkar... Är det häckmogna hanar i par som beter sig så då, eller? Jag kan inte så mycket om vaktlar, ingenting alls för att va exakt. Question

Sedan undrar jag om inte vaktlarna får mycket bajs på sig, uppifrån fåglarna som skiter på grenarna ovanför!?

Upplys mig! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 76
Registreringsdatum : 10-04-09
Ålder : 38
Ort : Umeå

https://finkforum.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Hur bor era fåglar? Empty Sv: Hur bor era fåglar?

Inlägg  Admin tor 22 apr 2010 - 19:57

Maleficum skrev:
[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna bild.]

Under taket har min pappa satt fast en lamphållare så där sitter en fågellampa som ger UV-A och UV-B ljus och den uppskattas verkligen av fåglarna!

Det syns att du har bra ljus till dina undulater! Väldigt vackra, intensiva färger på dem! Very Happy
Jag är ju särskilt svag för blå undulater, dina var jättejättefina!
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 76
Registreringsdatum : 10-04-09
Ålder : 38
Ort : Umeå

https://finkforum.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Hur bor era fåglar? Empty Sv: Hur bor era fåglar?

Inlägg  Muppen tor 22 apr 2010 - 20:04

Admin skrev:Jag har lite funderingar till er som har vaktlar.

Jag har hört förut om folk som haft finkar och vaktlar tillsammans, och en vacker dag hittat finkarna slaktade på voljärgolvet.. Sad
Zebrafinkar som jag har är ju delvis marklevande, de gillar att gå där på golvet och picka bland snäckskal, frörester och kol. Är det så att vaktlar kan bli aggressiva? Uppenbarligen kan de ju ha ihjäl finkar... Är det häckmogna hanar i par som beter sig så då, eller? Jag kan inte så mycket om vaktlar, ingenting alls för att va exakt. Question

Sedan undrar jag om inte vaktlarna får mycket bajs på sig, uppifrån fåglarna som skiter på grenarna ovanför!?

Upplys mig! Smile


Har aldrig varit med om nån finkslakt. Vaktlarna är väldigt fredliga. Nu har ju jag kinesiska, kanske har dom som talat om finkslakt haft japanska.
Jag utfodrade tidigare alla fåglarna på burbotten och det var aldrig något tjaffs mellan vaktlar och andra fåglar.

Det sägs mycket dumheter, man får ta info med en nypa salt och kolla vidare efter mer info (säger inte att du inte gjort det). Alltså vara källkritisk helt enkelt.
Mina vaktlar blir iaf inte nerbajsade, vet inte hur det kommer sig egentligen Wink

Muppen

Antal inlägg : 7
Registreringsdatum : 10-04-11

Till överst på sidan Gå ner

Hur bor era fåglar? Empty Sv: Hur bor era fåglar?

Inlägg  Admin tor 22 apr 2010 - 20:06

Muppen skrev:
Har aldrig varit med om nån finkslakt. Vaktlarna är väldigt fredliga.

Jag utfodrade tidigare alla fåglarna på burbotten och det var aldrig något tjaffs mellan vaktlar och andra fåglar.

Mina vaktlar blir iaf inte nerbajsade, vet inte hur det kommer sig egentligen Wink

Vilken tur! Hoppas verkligen att det även fortsätter så hos dig. Smile
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 76
Registreringsdatum : 10-04-09
Ålder : 38
Ort : Umeå

https://finkforum.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Hur bor era fåglar? Empty Sv: Hur bor era fåglar?

Inlägg  Maleficum tor 22 apr 2010 - 21:23

Admin skrev:Jag har lite funderingar till er som har vaktlar.

Jag har hört förut om folk som haft finkar och vaktlar tillsammans, och en vacker dag hittat finkarna slaktade på voljärgolvet.. Sad
Zebrafinkar som jag har är ju delvis marklevande, de gillar att gå där på golvet och picka bland snäckskal, frörester och kol. Är det så att vaktlar kan bli aggressiva? Uppenbarligen kan de ju ha ihjäl finkar... Är det häckmogna hanar i par som beter sig så då, eller? Jag kan inte så mycket om vaktlar, ingenting alls för att va exakt. Question

Sedan undrar jag om inte vaktlarna får mycket bajs på sig, uppifrån fåglarna som skiter på grenarna ovanför!?

Upplys mig! Smile

Jag har lyckats ha vaktlar med undulater utan problem också (så länge vaktlarna har mycket att gömma sig i) och med kanarier. Bajset de får på sig glider lätt av deras fjäderdräkt så det sitter inte kvar så länge på dem så man ser det sällan. Har haft kinesiska dvärgvaktlar bara iof men dem har alltid varit snälla och fredliga. I en stor voljär vi hade förut (vårt gamla badrum) hade vi även gerbiler med zebrafinkar utan minsta problem. Dock ska man aldrig ha råttor och finkar i samma rum om man låter fåglarna vara ute, fick mina zebrisar uppätna av djurvaktens råttor i julas och då var råttorna instängda i buren men lyckades ändå få tag på de friflygande fåglarna! Sad

Maleficum

Antal inlägg : 28
Registreringsdatum : 10-04-11
Ålder : 47

Till överst på sidan Gå ner

Hur bor era fåglar? Empty Sv: Hur bor era fåglar?

Inlägg  Admin tor 22 apr 2010 - 22:26

Maleficum skrev:
Dock ska man aldrig ha råttor och finkar i samma rum om man låter fåglarna vara ute, fick mina zebrisar uppätna av djurvaktens råttor i julas och då var råttorna instängda i buren men lyckades ändå få tag på de friflygande fåglarna! Sad

Men hjälp! Vilka mördarråttor!! affraid Fåglarna måste ju varit trötta och landat på råttburen i tron att det var en trygg fågelbur.. sedan blivit illa bitna och inte kunnat lyfta.. Fan vad hemskt. pale
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 76
Registreringsdatum : 10-04-09
Ålder : 38
Ort : Umeå

https://finkforum.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Hur bor era fåglar? Empty Sv: Hur bor era fåglar?

Inlägg  Maleficum tor 22 apr 2010 - 23:34

Admin skrev:
Maleficum skrev:
Dock ska man aldrig ha råttor och finkar i samma rum om man låter fåglarna vara ute, fick mina zebrisar uppätna av djurvaktens råttor i julas och då var råttorna instängda i buren men lyckades ändå få tag på de friflygande fåglarna! Sad

Men hjälp! Vilka mördarråttor!! affraid Fåglarna måste ju varit trötta och landat på råttburen i tron att det var en trygg fågelbur.. sedan blivit illa bitna och inte kunnat lyfta.. Fan vad hemskt. pale

Jo, råttorna måste varit kvicka, men fattar inte hur de kunnat tagit alla tre på en gång! Undulaterna lyckades som tur var hålla sig på behörigt avstånd, men inte jättskoj då speciellt ena honan nog hade rätt ovanlig färg (vit rödögd och född med rosa näbb istället för svart) och var min egna uppfödning och hanen var helt vit men med kindfläckarna i svag färg (också egen uppfödning), den andra honan var "vanlig" vit.

[Du måste vara registrerad och inloggad för att se denna bild.]

Honan och hanen längst till vänster som små, pappan till höger. Kindfläckarna blev lite tydligare när han blev äldre men inte mycket. Som tur är finns tidigare kull syskon och deras avkommor hemma hos min killes mamma då hon fick några så några av generna lever vidare, men även om zebrisar är min absoluta favorit art hos fåglar tappa jag lite suget att skaffa nya nu på ett tag.

Maleficum

Antal inlägg : 28
Registreringsdatum : 10-04-11
Ålder : 47

Till överst på sidan Gå ner

Hur bor era fåglar? Empty Sv: Hur bor era fåglar?

Inlägg  svartalvheim fre 23 apr 2010 - 2:46

Maleficum skrev:

Jo, råttorna måste varit kvicka, men fattar inte hur de kunnat tagit alla tre på en gång! Undulaterna lyckades som tur var hålla sig på behörigt avstånd, men inte jättskoj då speciellt ena honan nog hade rätt ovanlig färg (vit rödögd och född med rosa näbb istället för svart) och var min egna uppfödning och hanen var helt vit men med kindfläckarna i svag färg (också egen uppfödning), den andra honan var "vanlig" vit.

Honan med ljus näbb och röda ögon var helt enkelt en albino. Inte helt ovanligt men definitivt inte jättevanligt heller, då man gärna hellre avlar på de vita med röda näbbar och mörka ögon. Hanen måste varit en Chestnut flanked white (CFW) en jättefin färg som jag gärna skulle vilja ha någon gång! Mina hanar ser ut nästan så, men deras ryggar är ljust, ljust grå, och då heter färgen "lightback" istället. Deras kindfläckar är också betydligt mer framträdande, men ändå blekare än hos en vanlig viltgrå hane.

Jag har haft en felfärgad hane också. Han hade nästan inga kindfläckar alls, bara två små fragment av terakottafärg på kinderna.. som två smutsiga streck. Men intressant nog så påverkade detta inte hans attraktivitet, han hade en fru hela sitt liv, tills han dog. Han blev ihjälskrämd av en hund, och frun blev ensam kvar och sörjde länge innan hon slutligen accepterade en annan hane.

/Admin Stina på Krilles konto.

svartalvheim

Antal inlägg : 3
Registreringsdatum : 10-04-10
Ålder : 40
Ort : Umeå

Till överst på sidan Gå ner

Hur bor era fåglar? Empty Sv: Hur bor era fåglar?

Inlägg  Maleficum fre 23 apr 2010 - 10:17

Att pappan var CFW vet jag, honan misstänkte jag var albino men över allt där jag sökt på zebrafinkfärger står att dem inte kan vara albino men att en viss typ av CFW kan födas med röda ögon (finns två typer av den färgen). Nån gång i framtiden blir det zebrisar igen men det dröjer nog ett bra tag.

Maleficum

Antal inlägg : 28
Registreringsdatum : 10-04-11
Ålder : 47

Till överst på sidan Gå ner

Hur bor era fåglar? Empty Sv: Hur bor era fåglar?

Inlägg  Muppen fre 23 apr 2010 - 14:57

Jag har också haft en hane med bara väldig väldigt tunna sträck till kindfläckar. Jag har läst mig till att sånna är bärare av "svartkindsgenen".
Han hade inte heller nått problem med att få damsällskap. Tror inte fåglarna bryr sig om det.

Muppen

Antal inlägg : 7
Registreringsdatum : 10-04-11

Till överst på sidan Gå ner

Hur bor era fåglar? Empty Sv: Hur bor era fåglar?

Inlägg  Maleficum fre 23 apr 2010 - 15:10

Muppen skrev:Jag har också haft en hane med bara väldig väldigt tunna sträck till kindfläckar. Jag har läst mig till att sånna är bärare av "svartkindsgenen".
Han hade inte heller nått problem med att få damsällskap. Tror inte fåglarna bryr sig om det.

En studie som gjorts på just zebrafinkar visar att honorna framför allt går på näbb färg när de gäller partnerval, ju intensivare röd desto mer attraktiv.

Maleficum

Antal inlägg : 28
Registreringsdatum : 10-04-11
Ålder : 47

Till överst på sidan Gå ner

Hur bor era fåglar? Empty Sv: Hur bor era fåglar?

Inlägg  Muppen fre 23 apr 2010 - 20:26

Jamen det låter ju faktiskt mycket rimligt!

Muppen

Antal inlägg : 7
Registreringsdatum : 10-04-11

Till överst på sidan Gå ner

Hur bor era fåglar? Empty Sv: Hur bor era fåglar?

Inlägg  Admin fre 23 apr 2010 - 22:23

Jag har läst att man kommit fram till att även märkringar har betydelse. En hane med röd fotring var mer attraktiv för honorna än en hane utan ring, medan en hane som försågs med en grön ring blev MINDRE attraktiv än när han ej hade någon ring på benet!
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 76
Registreringsdatum : 10-04-09
Ålder : 38
Ort : Umeå

https://finkforum.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Hur bor era fåglar? Empty Sv: Hur bor era fåglar?

Inlägg  Inka tor 29 apr 2010 - 19:01

Muppen skrev:(var har ni köpt plastväxterna som ni har? Dom var snygga!)

Jag har köpt mina i en zoobutik. Terrarieväxter. Superfina! Tycker att de är väldigt snygga samtidigt som de ligger rätt bra till i pris. Smile

Inka

Antal inlägg : 92
Registreringsdatum : 10-04-13

Till överst på sidan Gå ner

Hur bor era fåglar? Empty Sv: Hur bor era fåglar?

Inlägg  Admin tor 29 apr 2010 - 23:34

Inka skrev:
Jag har köpt mina i en zoobutik. Terrarieväxter. Superfina! Tycker att de är väldigt snygga samtidigt som de ligger rätt bra till i pris. Smile

Jag också. Mina är köpta på djurmagazinet. Som sagt så är de ämnade för terrarieinredning, och jag får därmed även förmoda att plasten är ogiftig för djuren! Skamligt vore annat. Men finkar är ju inte så gnagiga av sej så det stör heller... Hehe.

Nu har jag btw uppdaterat 1:a inlägget med bilder på min voljär! Smile
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 76
Registreringsdatum : 10-04-09
Ålder : 38
Ort : Umeå

https://finkforum.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Hur bor era fåglar? Empty Sv: Hur bor era fåglar?

Inlägg  Inka fre 30 apr 2010 - 0:00

Admin skrev:Nu har jag btw uppdaterat 1:a inlägget med bilder på min voljär! Smile

Härligt! Ser väldigt fint ut! Hittar du småfåglarna där i?

Inka

Antal inlägg : 92
Registreringsdatum : 10-04-13

Till överst på sidan Gå ner

Hur bor era fåglar? Empty Sv: Hur bor era fåglar?

Inlägg  Admin fre 30 apr 2010 - 0:52

Inka skrev:

Härligt! Ser väldigt fint ut! Hittar du småfåglarna där i?

Tack, jag är ganska nöjd, men tycker fortfarande att din med bakgrunden är mkt finare... Måste försöka hitta någon fin vaxduk eller nått att hänga där bakom för lite mer naturlook, och djup...
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 76
Registreringsdatum : 10-04-09
Ålder : 38
Ort : Umeå

https://finkforum.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Hur bor era fåglar? Empty Sv: Hur bor era fåglar?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet